Obecné pravidla
SYSTÉM HRY
Hráč se stává postavou smyšleného světa, který je vytvořen organizátory. V tomto světě se pohybuje reálně a reálně tento svět také ovlivňuje. Účastní se bojů, jednání i běžného života připomínajícího středověk. Podle výsledků v těchto činnostech získává zkušenost, díky níž se učí novým dovednostem a zlepšuje své vlastnosti. Jednání postavy ve světě je necháno čistě na vůli hráče, je omezen pouze níže popsanými pravidly, případně slušností vůči ostatním a pokyny organizátorů.
HERNÍ SVĚT
Herní svět je dán skutečným územím, skutečnými objekty a tvory, jež se zde pohybují. Děj v tomto světě je závislý na vztazích výše uvedených částí světa. To znamená, že tvorové – hráči, Cizí postavy a bestie s použitím herních objektů – svého vybavení, objektů, jež jsou dány dějem hry, spolu soupeří o vítězství.
Tak se tento svět po celou dobu hry vyvíjí v rámci základní zápletky a těchto pravidel.
Tvorové herního světa mají právo zcela svobodně se pohybovat po herním území. S výjimkou hlavního organizátorského stanu a oblastí, vyznačených jako organizátorská stanoviště. Pokud toto poruší, budou potrestáni.
Významné herní objekty se nazývají artefakty. Tyto pak musí družina nosit při sobě, případně je uschovat u některého CP nebo ukrýt na herním území (Nesmějí být uloženy ve stanu, autě apod.). Přes noc mohou být tyto předměty ve stanu, mohou jim však být ukradeny.
HRÁČ
Hráč je jedním z tvorů obývajících svět. Aby se člověk mohl stát hráčem, musí:
a) Předat přihlášku a zaplatit startovné
b) přihlásit se s dostatečným předstihem (včas přihlášení budou zvýhodněni)
c) během hry se řídit pravidly
d) kdekoliv na herním území uposlechnout pokynů pořadatele
e) musí u sebe stále nosit Pergamen osudu (viz. dále)
Hráč má právo stát se dobrodruhem. Spory týkající se pravidel a jejich dodržování bude řešit každý večer smírčí soud složený z organizátorů. Rozhodnutí soudu jsou závazná a neměnná a hráči je musí respektovat. Účast na soudu je hráčovým právem.
POŘADATELÉ A CP
Kromě hráčů se ve světě pohybují ještě další tvorové. Nejdůležitějšími tvory jsou pořadatelé, ti určují legendu hry a nezřídka se jí účastní jako tzv. CP.
CP - cizí postava – je výjimečný tvor herního světa a vztahují se na něj (na rozdíl od pořadatele) s určitými výjimkami obecná pravidla.
OBYVATELÉ
Pro lidi, kteří přijedou bez určité představy, nebo vůbec nechtějí hrát (přijedou “pouze na čumendu”), je připravena možnost dělat obyvatele. Obyvatel má jedinou povinnost – nosit kostým. Jinak si může vymyslet jakoukoli postavu, kterou by si chtěl zahrát (např. páže, šenkýřku, sedláka, zvoníka, žebráka, ponocného atd., prostě jakýkoli běžný středověký obyvatel). Nejvíce jsou vítáni hudebníci, kejklíři, tanečníci a kuchaři.
Do děje se nemusí nijak zapojovat, ale samozřejmě jejich aktivity budou po domluvě s organizátory podporovány.
VÍTĚZSTVÍ VE HŘE
Ceny se týkají jednotlivců. První je cena za nejlépe hrané postavy ( o cenách rozhodne tajné hlasování organizátorů), druhou cenu naopak vyhlašují hráči a to nejlépe hrané CP.
ZBRANĚ
Délkové limity jsou stejné pro meče, sekery i palice. Více k jednotlivým zbraním naleznete níže. Jako rozměr je vždy udávána celková délka zbraně. Délky zbraní budou kontrolovány a máme pilu, řetězovou!!! Pozn.: u kuše je uvedena minimální délka ramen, u šipkometu je uvedena maximální délka šipky.
Vrhací zbraně nejsou povoleny (výjimku tvoří zloději, jako vrhací dýky se používají označené šišky, ale pozor i šiška může být nebezpečná zbraň. Takže pozor na oči!!).
Netradiční zbraně budou posouzeny a “očíslovány” během autorizace.
TABULKA ZBRANÍ |
|||
Zbraň |
Rozměr (cm) |
Útočná část |
Poznámka |
Zbraně pro boj zblízka |
|
||
Lehké (LZ) |
|
|
|
Dýka |
40 |
Čepel |
|
Tesák |
60 |
Čepel |
Jílec min. 12 cm. |
Mečík |
70 |
Čepel |
Jílec min. 15 cm. |
Pochodeň |
70 |
Plamen |
Molitanová hlavice |
Střední (SZ) |
|
|
|
Šavle |
90 |
Čepel |
Jílec min. 15 cm |
Meč |
100 |
Čepel |
Jílec min. 15 cm. |
Sekera |
80 |
Hlavice |
|
Kladivo |
80 |
Hlavice |
|
Řemdih |
60 |
Závaží |
Provaz se závažím max. 20 cm. |
Těžké (TZ) |
|
|
|
Palcát |
70 |
Hlavice |
|
Meč bastard |
120 |
Čepel |
Jílec min. 20 cm. |
Meč dvojruční |
150 |
Čepel |
Jílec min. 30 cm. |
Sekera dvojruční |
120 |
Hlavice |
|
Kladivo dvojruční |
120 |
Hlavice |
|
Řemdih dvojruční |
110 |
Závaží |
Provaz se závažím max. 25 cm. |
Zbraně vrhací |
|
||
Lehké (LZ) |
|
|
Jen pro zloděje |
Dýka |
20 |
Celá |
Označená šiška |
Hvězdice |
15 |
Celá |
|
Zbraně střelné |
|
||
Lehké (LZ) |
|
|
I kouzelník |
Šipkomet |
5 |
Šíp |
Max. nátah 5 kg, sám o sobě nezraňuje. |
Střední (SZ) |
|
|
|
Luk |
- |
Šíp |
Max. nátah 15 kg, sám o sobě nezraňuje. |
Těžké (TZ) |
|
|
|
Kuše |
40 |
Šíp |
Max. nátah 15 kg, sama o sobě nezraňuje. |
Meče
Čepele nesmí mít ostré hrany (hokejkové meče musí být důkladně obroušeny). Špička meče musí být řádně zaoblena, lépe opatřena bambulí. Záštita nesmí obsahovat žádné ostré hrany a hroty, případný kovový spojovací materiál musí být dobře zabezpečen (žádné trčící šrouby, či kovové hrany). Meče nesmí být příliš lehké (bambus), ani příliš těžké (lisované dřevo).
Sekery
U sekery se měří dva nejvzdálenější body včetně ostří, tedy úhlopříčka. Ostří seker musí být vyrobena z jekoru, molitanu, karimatky, či podobně měkkých materiálů. Nejsou povoleny tvrdé materiály jako lino nebo tvrdá guma, ani barvy, které by zvýšily tvrdost ostří. Ostří se musí při dopadu rány snadno ohnout.
Palice
Palice se měří podobně jako sekery. Palice musí mít hlavici z molitanu, nebo z podobně měkkého materiálu. Hlavice musí být dobře upevněna a po stlačení musí mít tloušťku minimálně 10 cm.
Bijáky (Řemdihy)
Bijákem se myslí zbraň, která je složena z dřevěného toporu a měkké molitanové koule upevněné k toporu provazem. Koule musí mít průměr kolem 10 cm, nesmí být vyrobena z tenisáku či jiných tvrdých materiálů, ani nesmí být nijak zatížena. Velikost koule se započítává do délky provazu.
Pochodeň
Pochodeň musí být jako každá jiná zbraň schválená organizátory. Hoří 5 minut, pak je nepoužitelná. Loučí můžete dát pouze dva zásahy, poté „zhasne“ a nadále již nezraňuje.
Štít
Štíty nesmí mít žádné hroty a kovové doplňky. Všechny rohy musí být zaobleny a všechny hrany obroušeny. Štíty rozeznáváme ve třech velikostech :
Pěstní štítek (Pukléř)
Pěstní štítek musí být držen “a la poklička” – do 20 cm
Malý štít
Malý štít (většinou kulatý) – do 40 cm
Střední štít
Klasický štít – do 60 cm
Velký štít
Velký bitevní štít, určen zejména do bitev – nutný pás přes rameno – nad 60 cm
Kombinace zbraní
Kouzelník nemůže kombinovat zbraně.
Zloděj a Alchymista mohou mít ke své zbrani Malý štít. Zloděj může kombinovat dvě lehké zbraně (mimo dvou mečíků).
Hraničář může používat kombinaci Střední a Lehké zbraně (kromě mečíku), Střední zbraně a Středního štítu a Meče bastardu a pukléře.
Válečník může kombinovat Střední zbraně (2), Těžkou a Lehkou zbraň (kromě mečíku), Těžké zbraně a střední štít, Střední zbraň a Velký štít
Hole
Hůl NENÍ zbraň. Holí se nesmí útočit, zásahy od hole neplatí. Zejména je zakázáno holí bodat. Smí se ale používat na obranu, tj. je s ní možno vykrývat útoky – hůl vydrží jen 5 zásahů, poté se rozlomí a nadále již není použitelná, ale je možné jí nechat spravit u kováře (i jen „naseklou“ hůl).
Luky a kuše
Síla tahu střelných zbraní musí být dostatečně malá. Všechny střelné zbraně musí být před akcí individuálně schváleny organizátory. Šípy a šipky musí mít na konci bambuli o průměru alespoň 3 cm. Bezpečnost střelných zbraní se obvykle zkouší na hlavě majitele.
Obecná ustanovení ke zbraním
Nesmíte používat ve hře žádnou zbraň či štít, která nebyla pro tuto hru schválena jejími organizátory. Veškeré zbraně nesmí mít nebezpečné či ostré hrany a špičku, též nesmí být používány nebezpečné materiály (kov, bambus). Na všech akcích mají organizátoři právo kdykoli bez udání důvodu zakázat jakoukoliv zbraň.
ZBROJ
Je pouze skutečná (a herní) a chrání svého majitele před útoky slabších zbraní. Její schopnost plnit tuto funkci popisuje kvalita zbroje.
Zbroj |
Ruce |
Hruď/ záda |
Nohy |
Hlava |
Součet max. |
Může používat |
Šupinová či plátová |
8 |
5/ 5 |
8 |
5 |
31 |
Pouze válečník |
Kroužková či destičková |
6 |
4/ 4 |
6 |
3 |
23 |
V,H |
Kožená či vycpávaná |
4 |
3/ 3 |
4 |
2 |
16 |
A,V,H,Z |
Náhražková |
2 |
2/2 |
2 |
1 |
7 |
Všichni |
Je-li v jednom místě kombinace více typů zbrojí, kvalita se sčítá. Případně se provádějí součty kombinací (přiklad: Hraničář má koženou zbroj na rukou (4) na sobě má kroužkovou košili (8) a nohy má chráněny pouze kr. košilí a to do kolen (6/2=3) tj. 4+8+3=15 bude mít 15 bodů zbroje). V případě dobrého zpracování, může náhražková zbroj dosáhnout vyšších kvalit (bodů).
Zbroj lze odtrhávat stejně jako životy. Pokud nezůstane žádný útržek zbroj je zničena a nelze ji počítat. Lze ji opravit (kovář nebo jiné herní možnosti). Při zásahu je možné si vybrat, jestli si odtrhnout životy nebo zbroj.
ZÁSAHOVÉ PLOCHY
Zásah platí na jakémkoliv místě na těle, kromě zakázaných ploch .Všechny zásahy jsou rovnocenné. Zásah ubere tolik životů, kolik je síla zbraně.
Neplatné a zakázané zásahové plochy
- hlava, krk a rozkrok
- lokty a kolena, klouby
- holeně
- zápěstí a prsty